Warsztaty – 28.04.2015

Podczas warsztatów zajęliśmy się analiza danych jakościowych czyli notatek z obserwacji oraz wywiadów, które  przeprowadziły uczennice i studentki.

Na podstawie wszystkich  wywiadów stworzyliśmy 8 tematów, miedzy innymi:  ” Konflikty i problemy w klasie”. lub „Relacje uczniów z wychowawcą”, a następnie przypisaliśmy treści odpowiednim tematom.  Dzięki temu  mogliśmy  porównać ze sobą wszystkie wywiady i zobaczyć co uczniowie myślą o rzeczywistości szkolnej; własnej klasie; nauczycielach i wychowawcach; pierwszych dniach w nowej szkole, a także jakich oczekują zmian.

W drugiej części warsztatów poznaliśmy  metodę fotografii partycypacyjnej PHOTOVOICE; zrobiliśmy kilka zdjęć i zaplanowaliśmy dalsze badania.

Małgorzata Wójcik

Małgorzata Wójcik

Jestem nauczycielem angielskiego i psychologiem, uczyłam w kilku szkołach w Katowicach, ale od paru lat zajmuję się głównie psychologią społeczną. Jestem pracownikiem Uniwersytetu SWPS; prowadzę wykłady, zajęcia i warsztaty dla moich studentów. W badaniach zajmuję się relacjami pomiędzy różnymi grupami ludzi, stosunkiem do „obcych” lub tych którzy wyglądają i zachowują się inaczej. Jednak moją ulubiona grupą badawczą są uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Fascynuje mnie jak radzą sobie w grupie rówieśniczej, w jaki sposób tworzą przyjaźnie i co jest dla nich w relacji najważniejsze. Szczególnie istotne jest dla mnie zapobieganie negatywnym sytuacjom w klasie szkolnej. Próbuję znaleźć sposoby na ograniczenie przemocy w szkole wspierając nauczycieli i uczniów w tworzeniu zgranych klas. Uważam, że uczniowie mają w sobie ogromny potencjał i mogą samodzielnie badać zjawiska grupowe zachodzące w szkole oraz proponować skuteczne rozwiązania problemów. To właśnie uczniowie są najlepszymi ekspertami rzeczywistości szkolnej, a my naukowcy możemy się od nich sporo nauczyć.

Leave a Comment